מידע על חלוקת רכוש בגירושין

 

הליך גירושין הוא הליך הכולל מגוון של נושאים, שעליהם צריכים בני הזוג להסכים, החל מנושא הגירושין עצמם, ועד לנושאים הנוגעים לילדיהם של בני הזוג (כלומר – משמורת ילדים, מזונות ילדים ולעיתים מזונות אישה). כמו כן, הליך גירושין כולל גם את אופן חלוקת הרכוש המשותף שאותו צברו בני הזוג יחדיו, במהלך החיים המשותפים. במאמר זה נסביר בקצרה על הליך הגירושין, ובפרט – נסביר מה הדין באשר לחלוקת רכוש בגירושין ומה חשוב לדעת על הנושא. כל זאת, נעשה לידיעתכם/ן ונוחיותכן/ם, הגולשות והגולשים.

נבקש להעיר כי המאמר שלפניכן/ם הוא מאמר כללי בלבד, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

הליך גירושין – ממה הוא מורכב?

בישראל, הליך גירושין הוא הליך מיוחד, משום שמצד אחד הוא כולל מספר נושאים, ומצד שני – לעיתים הוא נדון בשתי ערכאות. נסביר:

הליך גירושין מורכב קודם כל מעצם הגירושין. בישראל, גירושין נערכים בפני בית הדין הרבני, אשר לו הסמכות הבלעדית לעסוק בתביעות גירושין. המבקש להתגרש, יגיש תביעה לבית הדין הרבני וכן יצטרך להוכיח כי עומדת לו עילת גירושין מבין העילות הקבועות בדין העברי–דתי (למשל – בגידה, מעשה כיעור, אלימות, אי סיפוק מיני ועוד). לעומת זאת, במידה ובין בני הזוג ישנה הסכמה לגירושין, הרי שאז ניתן לייעל את ההליך ולהגיש תביעה לבית הדין, אשר יאשר את הסכם הגירושין.

במקביל, בני הזוג המבקשים להתגרש, יצטרכו להסדיר נושאים נוספים: בתחילה עליהם להסדיר את שאלת מזונות הילדים, במידה ויש להם ילדים משותפים. מזונות ילדים משולמים מכוח הדין העברי–דתי, ולכן הם מוטלים על האב באופן בלעדי (אלא אם קיימת משמורת משותפת בין ההורים). כמו כן, בעת גירושין, על בני הזוג להסדיר את שאלת המשמורת על ילדיהם, כלומר – מי יישא באחריות לטיפול השוטף בילדים? מי ייהנה במקביל מהסדרי ראיה עם הילדים בתקופות קבועות? או שאולי יחליטו ההורים לקיים משמורת משותפת? בד בבד, בני זוג יצטרכו להסדיר גם את שאלת חלוקת הרכוש המשותף שלהם. על כך – בחלק הבא.

נוסיף כי בתחום המשפחה ישנן שתי ערכאות שיפוט. האחת היא בית הדין הרבני, שמוסמך בלעדית לעסוק בתביעות לגירושין ונישואין וכן לעסוק בתביעות למזונות. לבית הדין יש סמכות לעסוק בעוד נושאים, ובלבד שמוגשת תביעת גירושין שכורכת את הנושאים האחרים. במקביל, קיים גם בית המשפט לענייני משפחה, אשר מוסמך לעסוק בכל נושא משפחתי, למעט – תביעות לגירושין ונישואין.

חלוקת רכוש בגירושין – מה הדין?

בישראל, חלוקת רכוש בגירושין נעשית מכוח חוק הנקרא חוק יחסי ממון, התשל"ג– 1973 (להלן: "חוק יחסי ממון"). חוק יחסי ממון קובע ברירת מחדל, המכונה "הסדר איזון משאבים". החוק קובע כי בעת גירושין, הרכוש המשותף של בני הזוג יחולק באופן שווה. כמו כן, חוק יחסי ממון קובע כי רכוש משותף, הוא כל סוג של רכוש, לרבות פנסיה, דירות, מוניטין, למעט: קצבת אלמנות, קצבת נכות, רכוש שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין או רכוש שניתן במתנה לאחד מבני הזוג במהלך הנישואין.

כלומר, בעת גירושין, לוקחים את כל הרכוש המשותף של בני הזוג, בהתחשב בחריגים שפירטנו, ומחלקים אותו או את שוויו באופן שווה.
לדוגמא, אם לבני הזוג יש דירת מגורים, שאותה רכשו ביחד, הרי שאז – הדירה תחולק מבחינת שוויה, לרוב תימכר ושוויה יחולק בין בני הזוג. לעומת זאת, אם מדובר בבני זוג שאחד מהם מקבל קצבת נכות כללית, הרי ששווי הקצבה החודשית, לא יחולק בין בני הזוג בעת גירושין.

החריג להסדר איזון משאבים – הסכם ממון:

החקיקה קובעת חלוקת רכוש שווה, וזאת מכוח הסדר איזון המשאבים בחוק יחסי ממון, אולם לחילופין, לבני הזוג ישנה אפשרות לסטות מהסדר איזון המשאבים, שתיעשה באמצעות עריכת הסכם ממון. הסכם ממון הוא הסכם שנערך בין בני הזוג ותכליתו היא לקבוע חלוקת רכוש מוסכמת במקרה שבני הזוג יתגרשו בעתיד. בהסכם ממון, שצריך לקבל את אישור בית המשפט לענייני משפחה, יכולים בני הזוג לקבוע חלוקת רכוש, לפיה צד אחד יקבל אחוז גבוה יותר משווי הרכוש, או כל הסדר אחר שהוא לשביעות רצון בני הזוג. חשוב מאוד להיעזר בעורך דין גירושין, בעת עריכת הסכם ממון.

לסיכום:

הליך גירושין הוא הליך מאוד מורכב, אשר במסגרתו, על בני זוג להסדיר גם את שאלת הרכוש המשותף שלהם ואופן חלוקתו. לשם כך, חשוב להיעזר בעורך דין משפחה.

2020-03-18T18:41:12+02:00 מרץ 14, 2020|Categories: מאמרים|
Call Now Button
לייעוץ ראשוני - לחצו כאן

לייעוץ ראשוני

חייגו עכשיו:

משרד: 03-5584455

נייד: 052-251-5530

או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס
ונחזור אליכם בהקדם



 

דוריס גולשה-נצר עו"ד ונוטריון משרד עורכי דין – LAW OFFICE

משרד עורכי דין דוריס גולשה נצר

דילוג לתוכן