צוואה בעל פה אל מול צוואה כתובה

מסמך צוואה או צוואה בכתב יד היא הצוואה המוכרת והפשוטה ביותר לפרשנות ופסיקה. צוואה מסוג זה מאפשרת לכל אדם להותיר אחריו מסמך הוראות מחייב לאחר לכתו מן העולם. על מנת שצוואה כתובה תהיה תקפה – קיים צורך במרכיב יסוד בסיסי, שהוא כתב ידו של המצווה, תאריך וחתימה שלו. כל דרך אחרת (הקלדה, הדפסה וכו') תמצא כלא תקפה על פי חוק.

רבים מכירים את הצוואה בתור מסמך, אך חשוב שתכירו שחוק הירושה מכיר בסוגי צוואות שונים אשר גם הם נמצאים כקבילים גם אם אינם נערכים באופן כתוב על ידי עורכי דין – אחת מהדרכים הללו יכולה בנסיבות מסוימות להיות צוואה בעל פה.

על פי חוק הירושה על מנת שצוואה בעל פה תהיה קבילה וכשרה ישנם כמה תנאים אשר באמצעותם אפשר לבחון אותה:

– כאשר מדובר באדם גוסס או חולה מאד אשר רואה את עצמו בסוף חייו.

– הצוואה צריכה להיאמר בעל פה בפני שני עדים אשר דוברים את השפה של המצווה, מבלי הכרח ששני העדים יהיו נוכחים באותו האירוע אלא בזמנים שונים.

– לשון הצוואה צריכה להיות לשון ציווי ולא בקשה.

מחויבות העדים לצוואה

במקרה של צוואה בעל פה קיימת אחריות מצד העדים לתעד ולרשום על גבי זיכרון דברים את דרישותיו של המצווה. זיכרון הדברים צריך להיחתם לאחר מכן על ידי שני העדים ולעבור לידיו של הרשם לענייני ירושה אשר מוסמך ככל הניתן למועד אמירת הצוואה.

תוקפה של הצוואה בעל פה תהיה עד כחודש ימים מיום אמירתו של המצווה את הצוואה. במידה ותוך חודש ימים המצווה יחייה, תתבטל הצוואה בעל פה ולא תהיה תקפה עוד בבית המשפט.

כמו כן, מאחר והצוואה אינה כתובה על ידי אותו האדם שאמר אותו, יש לציין שבית המשפט יבחן בקפדנות יתרה את הדברים אשר נאמרו, כי מדובר בצוואה אמיתית ללא צל של ספק ולא מדובר באמירות חסרות משמעות.

התנגדויות לצוואה בעל פה

בכל הקשור לצוואות בעל פה עולות פעמים רבות התנגדויות בקרב המקורבים כי מדובר בצוואה שאינה נכונה או תקינה בטיעונים שונים לגבי מצב המצווה הן באופן בו אמר את הדברים (שלא בציווי), במצבו הרגשי ובמהימנות הדברים.

במקרה של צוואה בעל פה מיותר לציין כי ניתן לזמן לבית המשפט את העדים לצוואה או את הגורמים המעורבים במקרה הספציפי. מאחר וצוואה בעל פה נחשבת לחלשה מאד משפטית, נטל ההוכחה המוטלת על כתפיו של הטוען לקיומה הוא נטל כבד ולא פשוט כלל.

לסיכום, נושא הצוואות בעל פה הינו נושא סבוך ומורכב מאד מבחינה משפטית. העיקרון המרכזי אשר עומד בבסיסי דיני הצוואות ופסק הדין הוא רצון המת. בידי בתי המשפט הכוח לבטל או לאשר צוואה בעל פה וזאת בהתאם לבחינות התנאים הקבועים בחוק ובחינה אחר נסיבות כל מקרה לגופו.

2018-05-27T13:15:51+02:00 מאי 18, 2018|Categories: מאמרים|Tags: , , , |
Call Now Button
לייעוץ ראשוני - לחצו כאן

לייעוץ ראשוני

חייגו עכשיו:

משרד: 03-5584455

נייד: 052-251-5530

או צרו איתנו קשר באמצעות הטופס
ונחזור אליכם בהקדם



 

דוריס גולשה-נצר עו"ד ונוטריון משרד עורכי דין – LAW OFFICE

משרד עורכי דין דוריס גולשה נצר

דילוג לתוכן